A BRIEF DISCUSSION ON THE CTSA APPROACH AND ITS CONTRIBUTION TO PHYSICS CLASSES
DOI:
https://doi.org/10.56238/isevmjv4n5-009Keywords:
Science-Technology-Society-Environment, Physics, Teaching PracticeAbstract
This article aims to list and highlight some theoretical assumptions regarding the Science-Technology-Society-Environment (STSE) approach, addressing several authors who address the topic, allowing for a connection between theory and practice in light of the STSE. The objective of this article is to reflect on issues related to the STSE and how these issues are experienced or planned by teachers who invest in professional development through continuing education. It was also possible to observe that the authors' thinking on this subject converges with the ideas of the authors. Reflecting on the theoretical precepts that fuel the discussion, it was observed that research-based teaching practice is the best way to evaluate and encourage changes in positioning, historically imposed on current schools.
References
Araújo, A., & Silva, M. A. (2012). Ciência, tecnologia e sociedade; trabalho e educação: Possibilidades de integração no currículo da educação profissional tecnológica. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 20(76), 545–566. https://doi.org/10.1590/S0104-40362012000300008
Auler, D., & Bazzo, W. A. (2001). Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Ciência & Educação, 7(2), 261–276. https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000200007
Brasil, Secretaria da Educação Média e Tecnologia, Ministério da Educação. (2000). Parâmetros curriculares nacionais: Ensino médio – Parte III – Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, Brazil: Ministério da Educação. Retrieved August 2025, from http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf
Junior, P. L., Deconto, D. C. S., Neto, R. A., Cavalcanti, C. J. H., & Ostermann, F. (2014). Marx como referencial para análise de relações entre ciência, tecnologia e sociedade. Ciência & Educação, 20(2), 301–316. https://doi.org/10.1590/1516-73132014000200004
Oliveira, M., Carvalho, A. S., & Almeida, M. M. N. (Eds.). (2021). Educação científica e popularização das ciências: Práticas multirreferenciais (Vol. II). Curitiba, Brazil: Appris. Retrieved December 2021, from https://www.editoraappris.com.br/produto/4828-educacao-cientifica-e-popularizacao-das-ciencias-praticas-multirreferenciais
Santos, W. L. P. (2008). Educação científica humanística em uma perspectiva Freireana: Resgatando a função do ensino de CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 1(1), 109–131. Retrieved June 2025, from https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37426
Santos, W. L. P., & Mortimer, E. F. (2002). Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência – Tecnologia – Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 10(34), 7–24. https://doi.org/10.1590/S0104-40362002000100002
Teixeira, P. M. (n.d.). A educação científica sob a perspectiva da pedagogia histórico-crítica e do movimento CTS no ensino de ciências. Ciência & Educação. Advance online publication. https://doi.org/10.1590/1516-73132014000100006
Zaiuth, G., & Hayashi, M. C. (2011). A apropriação do referencial teórico de Paulo Freire nos estudos sobre educação CTS. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 4(3), 1–15. Retrieved December 2024, from https://www.revistabrasileiradects.ufscar.br/index.php/cts/article/view/129
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Andreia Klose Nadalon, Claucia Malavolta Tier, Rozemara Nich, Sabrina Klose Nadalon

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.