PLAYFUL EXPLORATIONS IN THE CHILDREN'S SCHOOL SPACE
DOI:
https://doi.org/10.56238/isevmjv4n4-020Keywords:
Pedagogical, Toys, Jokes, ChildAbstract
The article in question anticipates the principles present in the National Common Curriculum Base (BNCC) by addressing the pedagogical value of toys and games in the context of early childhood education. Such elements are highlighted as essential tools for the cognitive development of children, functioning not only as recreational activities, but as true didactic and methodological instruments. Play is understood as a natural and privileged form of learning, through which children interact with the world, experience new possibilities, express their creativity and develop critical and social skills. When playing, the child symbolically elaborates reality, observes and imitates the behavior of adults, constructs meanings and advances in different stages of their physical, emotional, intellectual and social development. Playing is no longer just a playful moment and is now understood as a fundamental educational practice for the integral formation of the child.
References
Barreto, V. (2003). *Paulo Freire para educadores*. São Paulo, SP: Arte & Ciência.
Benjamin, W. (1984). *Reflexões: A criança, o brinquedo e a educação*. São Paulo, SP: Summus.
Brasil, Ministério da Educação e do Desporto. (1998). *Referencial curricular nacional para a educação infantil* (Vol. 3). Brasília, DF: MEC/SEF.
Brasil, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. (2012). *Brinquedos e brincadeiras de creches: Manual de orientação pedagógica*. Brasília, DF: MEC/SEB. http://queconceito.com.br/brincar#ixzz33KL0tGow
Froebel, F. (1902). *Education by development: The second part of the pedagogics of the kindergarten* (J. Jarvis, Trans.). New York, NY: D. Appleton.
Gadotti, M. (2006). *Concepção dialética da educação: Um estudo introdutório* (15th ed.). São Paulo, SP: Cortez.
Grandes Pensadores. (2008, July). *Revista Nova Escola* (Edição Especial, No. 19). São Paulo, SP: Abril.
Machado, J. R. M., & Nunes, M. V. S. (2012). *Educação física na educação infantil*. Rio de Janeiro, RJ: Wak Editora.
Moretto, R., & Mansur, O. C. (2000). *Educação da criança*. São Paulo, SP: Elevação.
Moyles, J. R. (2002). *Só brincar? O papel do brincar na educação infantil*. Porto Alegre, RS: Artmed Editora.
Nova Escola. (2025, August 10). *Friedrich Froebel: O formador das crianças pequenas*. https://novaescola.org.br/conteudo/96/friedrich-froebel-o-formador-das-criancas-pequenas
Ostetto, L. E. (Org.). (2010). *Educação infantil: Saberes e fazeres da formação de professores* (4th ed.). São Paulo, SP: Papirus Editora.
Pacheco, R. G., & Cerqueira, A. S. (2009). *Legislação educacional*. Brasília, DF: Universidade de Brasília.
Padilha, P. R. (2004). *Planejamento dialógico: Como construir o projeto político-pedagógico da escola* (4th ed.). São Paulo, SP: Cortez.
Piaget, J. (1951). *Play, dreams and imitation in childhood*. London, United Kingdom: Heinemann.
Rodrigues, R. (2018). *Didática vivenciada no cotidiano escolar* (3rd ed.). Lages, SC: Papervest.
Rodrigues, R., & Gonçalves, J. C. (2023). *Procedimentos de metodologia científica* (11th ed.). Lages, SC: Papervest.
Santa Catarina, Secretaria de Educação de Santa Catarina. (1985). *Democratização da educação: A opção dos catarinenses*. Florianópolis, SC: A Secretaria.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Renato Rodrigues, Edi da Silva, Geovani Broering, Soraya Lemos Erpen Broering

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.