THE INCLUSION OF CHILDREN WITH ADHD IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56238/isevmjv4n4-025Keywords:
Inclusion, Early Childhood Education, ADHD, Teacher Training, Curricular FlexibilityAbstract
This article addresses the inclusion of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in Early Childhood Education, highlighting the challenges and potential of this process. Through a literature review, we analyzed the current conditions of pedagogical practice, teacher training, school environment organization, relationships with families, and public policies related to inclusion. The results indicate that, despite legal support, the effective implementation of inclusion still faces significant obstacles, especially regarding teacher preparation and the structure of educational institutions. Initial and ongoing teacher training is highlighted as essential for understanding the characteristics of ADHD and for adopting differentiated pedagogical strategies that promote children's learning and participation. Furthermore, curricular flexibility, the use of playful and technological resources, as well as the creation of a welcoming and predictable environment, are factors that contribute to the development of these students' potential. The connection between school, family, and multidisciplinary professionals emerges as an essential element in promoting comprehensive support for children with ADHD. It also highlights the importance of combating stigma and misinformation, which still permeate the school environment, hindering full inclusion. Finally, the study concludes that the inclusion of children with ADHD in early childhood education requires a collective and ongoing commitment, involving cultural change, investment in training and infrastructure, and the recognition of diversity as a central principle of education. This way, it is possible to build more fair and equitable educational practices that respect the uniqueness of each child.
References
Almeida, M., & Teixeira, R. (2020). Acolhimento emocional e aprendizagem na educação infantil: Desafios e estratégias. Revista Brasileira de Educação, 25, 89–105.
Andrade, T. M., & Figueiredo, P. L. (2021). Ludicidade e desenvolvimento infantil: O brincar como método pedagógico. Educação & Realidade, 48(2), 345–362.
Andrade, V., & Silva, J. (2020). Currículo flexível e diversidade na educação infantil: Um olhar sobre o TDAH. Cadernos de Pedagogia, 33(115), 47–65.
Barros, A., & Mendonça, L. (2023). Avaliação inclusiva: Práticas e reflexões sobre crianças com TDAH. Revista de Psicopedagogia, 40(125), 115–130.
Carvalho, P., & Bastos, R. (2023). Liderança e gestão escolar na perspectiva da inclusão. Gestão & Educação, 18(52), 198–215.
Ferreira, S., & others. (2022). Observação pedagógica e encaminhamentos precoces para crianças com TDAH. Revista Educação em Foco, 10(3), 58–74.
Fonseca, M. (2021). Inclusão, empatia e ambiente escolar: Construindo uma cultura acolhedora. Revista Educação e Diversidade, 15(1), 112–128.
Guimarães Jr., J., & others. (2022). Políticas públicas e desafios na inclusão de alunos com TDAH. Revista Brasileira de Políticas Educacionais, 9(1), 40–61.
Lima, F. A. (2023). Tecnologias assistivas na educação infantil: Potencialidades para crianças com TDAH. Revista de Tecnologias Educacionais, 8(4), 70–86.
Lima, R., & Marques, D. (2020). Formação docente e o atendimento a crianças com TDAH na educação infantil. Revista Educação e Pesquisa, 46(3), 580–598.
Martins, L., & Ribeiro, P. (2022). Parceria escola-família na inclusão de crianças com TDAH. Cadernos de Educação Especial, 29(2), 210–228.
Menezes, C. (2022). A formação continuada para o atendimento a crianças com TDAH na educação infantil. Revista Educação em Análise, 11(2), 99–117.
Oliveira, T., & others. (2023). Estratégias lúdicas para inclusão de crianças com TDAH. Revista Brasileira de Educação Infantil, 34(122), 145–162.
Queiroz, D., & Damasceno, M. (2021). Desconstrução do estigma sobre o TDAH em ambientes escolares. Revista Psicologia Escolar, 22(78), 130–147.
Rodrigues, L. (2022). A organização do espaço e da rotina para crianças com TDAH. Revista Pedagógica, 19(57), 89–105.
Santos, F., & Oliveira, G. (2022). Interdisciplinaridade na educação inclusiva: Atuação conjunta para crianças com TDAH. Revista Multidisciplinar de Educação, 14(36), 66–82.
Silva, R., & Nunes, C. (2023). Barreiras estruturais à inclusão escolar de crianças com TDAH. Revista de Políticas Públicas Educacionais, 7(2), 105–124.
Souza, J., & Carvalho, M. (2020). Inclusão escolar e práticas colaborativas no atendimento a crianças com TDAH. Revista Educação em Foco, 10(1), 99–117.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tatiana Santos Pinto, María Elise Barbosa da Silva, Renata Pereira Togneri Marconsine, Edna Margareth Pereira Rocha Oliveira, Neuzeli Pereira Rocha Silva, Maria Salza Pereira de Oliveira Cotrim, Alessandra da Silva, Ivone Maria Bolzan Rodrigues Tavares

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.