ENERGY DUELS: A PLAYFUL-DIDACTIC APPROACH TO TEACHING ENERGIES IN PHYSICS
DOI:
https://doi.org/10.56238/isevmjv4n5-011Keywords:
Physics, Board Game, Energy Sources, Active MethodologyAbstract
Teaching Physics is considered difficult and educational games are mechanisms that facilitate learning. This work describes the development and application of “Energy Duel,” a didactic board game designed for teaching Physics concepts, specifically the different forms of energy derived from nature. Faced with the challenges of abstraction and students’ lack of interest, the research proposes an active methodology that employs playfulness to promote more dynamic and meaningful learning. The game, originally conceived and crafted with accessible materials such as cardboard and modeling clay, is played by two pairs of students on a board with squares, including, at random, “luck” and “misfortune” spaces. The dynamic involves two types of cards: “challenge,” which presents a higher level of difficulty and requires the pair to explain the energy concept on the card; and “dribble,” which addresses various forms of energy (mechanical, nuclear, solar, etc.). Collectible pins provide strategic powers that can be used during the match. The practical application revealed that the game enhances engagement and collaborative interaction among students, facilitating learning in a didactic way. Results indicated that participants demonstrated greater familiarity with everyday energy sources, while more complex forms required deeper understanding.
References
Benassi, C. B. P., Bório, A. B., & Strieder, D. M. (2021). Os jogos no ensino da física: Uma proposta sobre o consumo de energia elétrica. Revista de Enseñanza de la Física, 33(2), 437–444. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v37.n1
Coelho, A. E. da S., Chaves, J. V., Carneiro, M. F. da S., Souza, M. S. de, & Silva, A. dos S. (2025). Explorando os tipos de energia por meio de um jogo de tabuleiro: Uma abordagem interativa para o ensino de Física. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, 6(1). https://doi.org/10.61164/rmnm.v6i1.3762
Das Dores, M. C. S., et al. (2025). "Master da Química": Estratégia lúdica para o ensino e aprendizado em Química Analítica. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, 7(1). https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3765
Prado, L. L. (2018). Jogos de tabuleiro modernos como ferramenta pedagógica: Pandemic e o ensino de ciências. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, 2(2), 26–38.
Quaresma, B. M., Gonçalves, J. P., & Ferreira, F. C. L. (2023). Dynamis no ensino de Física: Proposição e avaliação de um jogo didático. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 24(1), 140–147. https://doi.org/10.17921/2447-8733.2023v24n1p140-147
Santos dos Santos, F. B., & Menezes, M. C. (2024). Utilização de jogos didáticos por professores de Ciências da Natureza dos anos finais do ensino fundamental das escolas municipais de Senhor do Bonfim – BA. Revista RecM. Retrieved August 27, 2025, from https://publicacoes.unigranrio.edu.br/recm/article/view/7292
Silva, L. M. F. P. da. (2018). O uso de jogos didáticos no ensino de Ciências: Contribuições da ludicidade para a aprendizagem significativa [Undergraduate thesis, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”].
Sousa, H. S. de. (2022). O jogo mestre da matéria e energia como instrumento de ensino e aprendizagem em física [Master’s dissertation, Universidade Federal do Ceará]. Repositório Institucional da UFC. Retrieved August 25, 2025, from https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/64201
Torres, J. M. M. L., & Pereira, M. M. (2024). A produção de conhecimento sobre jogos no ensino de Ciências: Um olhar para os periódicos da área. Retrieved August 27, 2025, from https://www.researchgate.net/publication/376343133_Jogos_didaticos_no_ensino_de_ciencias
Zabala, A. (1998). A prática educativa: Como ensinar. Artmed.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Beatriz de Almeida Belém Rocha, Rebeca Ferreira Cunha, Camilly Luena Dos Santos Silva, Carla Adriany Pereira dos Santos, Felipe Cardoso e Cardoso, Antonio dos Santos Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.